En sida dramatik


Övning 1: Robin och Samir och dörren i skogen 

Se på bilden på föregående sida. Den föreställer Samir som kommit ifatt Robin i skogen. Scenen består av en kort inledande scenanvisning. Den ser ut så här:

I en glänta i skogen. Mitt i gläntan står en dörr. Robin står vid dörren. Samir kommer springande.  

Efter det följer en kort dialog. Vad den dialogen består av vet jag inte. Skriv den.

Inte heller vet jag vad som händer om man kliver genom dörren. Om du hellre vill det: Skriv den scenen istället.

Och slutligen har jag inte heller någon aning om vad som händer när de två pojkarna återvänder till skolan. Du kan också skriva den scenen.

Min gissning är att oavsett vilken scen du skriver så kommer situationen att vara en annan när scenen är över. Men det är en gissning bara.


Övning 2: Situationer på morgonen 

Sådant du gör varje morgon kan verka vara det mest odramatiska man kan tänka sig. Pröva nu att se om det går att finna dramatisk potential också i sådana sysselsättningar.

Gör en lista på några av de vardagliga saker du gör en vanlig morgon. 5-10 stycken. Försök inte att hitta på något extra spännande. Stiger du upp? Borstar tänderna? Åker buss eller går? Vad passerar du på vägen? Säger du god morgon till din granne?

Välj nu något från din lista och försök skapa en dramatisk situation. Du kan börja med vilken faktor du vill: viljan eller hindret eller angelägenhetsgraden.

Om det står "att duscha" på din lista, så fundera till exempel på vad som skulle kunna vara ett hinder. Kanske att det bara finns kallt vatten? När skulle det verkligen vara viktigt att duscha? Om du spillt något på dig? Om du ska träffa någon? Om tio minuter?

Tänk att det kan handla om någon annan än dig, så är du fri att hitta på vad du vill. Ta med ytterligare en rollfigur i scenen om du vill - är det någon som låst in sig i badrummet och därigenom hindrar duschandet?


Övning 3: Någon berättar 

Pröva att skriva en replik på cirka tio rader där rollfiguren berättar om en film hen (och du själv) har sett, eller en bok hen läst eller något som skedde igår kväll. Du behöver inte ge rollfiguren ett namn eller veta något särskilt om den. Pröva bara att styras av hur rollen talar. Vad händer om hen ...

... andas häftigt flera gånger i varje mening?

... aldrig slutför en mening?

... aldrig säger en mening som är mer än fem ord?

... berättar genom att ställa frågor (men inte väntar på svar)?

... har ett visst uttryck som hen gärna använder mycket?

... talar så att varannan mening är lång och varannan är kort?

... talar dialekt?

Välj sedan en av rollfigurerna som du upplever som rolig eller intressant att skriva. Vem talar hen med? Vem berättar hen för? Varför berättar hen? Hur fortsätter det?


Övning 4: Några frågor 

Fler frågor till dig som redan är igång med en idé:

Vad är det värsta som kan hända för den du skriver om?

Vad är det bästa som kan hända?

Har det ännu inte hänt?

Händer det just nu?

Har det redan skett?


Övning 5: Dramatisering 

På flera ställen i den här boken så finns det avsnitt som beskriver händelser istället för att gestalta dem i dramatisk form. Till exempel den inledande prologen i pariserhjulet eller hur Olivia övertygar Maryam att komma med in i klassrummet igen i kapitlet om förändring.

Pröva att skriva dem i dramatisk form, med scenanvisningar och repliker.

Kanske vill du ändra på dem - lägga till eller ta bort bitar? Kanske vill du att något annat händer än vad som står i bokens versioner - i så fall skriver du det.

Välj ett mycket kort avsnitt i någon bok du tycker om. Vad händer om du försöker skriva samma sak men som om det skulle spelas på teater?


Övning 6: Några scenanvisningar 

Skriv några scenanvisningar som beskriver en gata i en stad. Skriv inte mer än fem rader, gärna färre. Välj vad du skriver med omsorg, låt varje sak du tar med spela roll. Tänk dig att dina scenanvisningar är den inledande beskrivningen i första scenen av en pjäs som är ...

... en spionthriller.

... en tragedi om en olycka.

... en romantisk komedi.

Om du sedan får en idé om hur scenen fortsätter: Skriv den scenen.

Om du får en idé om hur pjäsen slutar: Skriv den scenen.

Om du får en idé om den sorgligaste scenen i pjäsen, skriv den.

Eller den roligaste.

Eller den mest spännande.

Eller en sådan scen som regissören väljer att ta bort kvällen före premiären.

Varför vill hen det?

Skriv när regissören och dramatikern grälar om det.

Är skådespelarna där - vad tycker de? Vem är mest upprörd?

Vad tycker du själv?

Vad gör du där på teatern förresten?

Är det rent av du som har skrivit pjäsen?

Grattis. Vad roligt. Spark inför premiären imorgon.*



* Enligt gammalt skrock betyder det otur att önska någon lycka till inför en föreställning. Därför ger man varandra istället lyckosparkar. På engelska uppmanar man folk att "break a leg" och på franska önskar man sina kollegor "merde", det vill säga "skit".


Övning 7: Korta dialoger 

Pröva att skriva korta dialoger mellan två människor som befinner sig i mycket olika situationer. Tänk på hur det påverkar deras sätt att tala, vad de säger och hur de lyssnar eller inte lyssnar på varandra. Här kommer några förslag:

En telefonförsäljare och en möjlig kund.

Någon som just sett en olycka och nu ringer 112.

En rånare och en bankanställd.

En journalist som intervjuar en politiker som just förlorat ett val.

Två syskon som talar om sina skolbetyg.


Övning 8: Mantra 

Det här är en övning inlånad från improvisationsteatern.

Tänk att du har ett mantra. Det är en mening som rullar om och om i ditt huvud. Du säger det tyst för dig själv utan att det syns på dina läppar. Tänk på ditt mantra och tala sedan om allt det där vanliga. Säg hej och god morgon och fråga vad det blir till lunch och så vidare ...

Men i ditt huvud ekar:

Förlåt, förlåt, förlåt, förlåt ...

Eller:

Jag älskar dig, jag älskar dig, jag älskar dig ...

Eller:

Jag är ett pisshuvud, jag är ett pisshuvud, jag är ett pisshuvud ...

Eller:

Säg inget dumt, säg inget dumt nu, säg för guds skull inget dumt nu, var normal, var bara alldeles normal ...

Två människor, var och en med sin hemlighet, var och en med sitt mantra rullande i huvudet: Skriv den dialogen. Om lunch eller väder eller senaste kvalmatchen. Och se vad som händer.


Övning 9: När och var - exakt? 

Scenanvisningar kan svara på frågorna var och när något utspelar sig. Du får olika svar beroende på med vilken exakthet du besvarar dem. Frågan när? kan ge så här olika utfall:

23:59

Lunchtid

En sommardag

2009

Nu

I slutet av 1800-talet

För länge sedan ...

Kan du ge minst lika många exempel på sådant som med varierande noggrannhet besvarar frågan var?

Välj några av svaren på frågorna när? och var? och tänk på varför det skulle vara viktigt att upplysa läsaren eller åskådaren om dem. Varför kan det vara viktigt att något sker på sommaren? I vilken situation blir det exakta klockslaget 23:59 oerhört betydelsefullt?

Skriv en scen utifrån någon av de situationer du kommer på.


Övning 10: Vilka finns i den värld du drömmer? 

Inte så mycket en övning som fler frågor. Skriv en scen ändå.

Vilka finns i den värld du drömmer?

Vad gör de om dagarna och nätterna?

Finns där ens dagar och nätter?

Talar de med små bokstäver i hemlighet bakom elcentralen?

Är de alla anställda av samma stora firma som tillverkar lysrör?

Lever de i luften, av luft och ska alla så småningom bli det? Skördar de moln? Sover i vinden?

Rimmar vad de säger alltid på föregående talares utsaga? Börjar varje mening på bokstaven D?

Är allt precis som vi känner det, förutom det där ena? Det där du önskar skulle kunna hända?

Lyser alltid solen? Eller är luften grå och tung att andas?

Sjunger de?

Står de alla på en rad och läser?

Har de namn du känner?

Har de namn?

Fanns de en gång för länge sedan? Är vad de säger repliker som ekat genom århundraden? Vem hör den nu? I vilket rum? Genom vilka väggar?


Övning 11: Några snabba ... 

Några snabba idéer: Skriv en scen ...

... där någon försvarar vad den sagt.

... där någon vaknar upp på en oväntad plats.

... som utspelar sig i minus 30 grader.

... om fusk.

... som har med ett ouppklarat brott att göra.

... i ett omklädningsrum före matchen.

... i ett omklädningsrum efter matchen.

... om ett avsked.


Övning 12: Ta en tidning 

Ta en tidning och läs en artikel. I vilken värld skulle den här händelsen inte vara en nyhet? Tänk dig en värld där det som står där är så självklart att det inte är något att rapportera om. Hur skulle världen se ut om det här var det som var det vardagliga? Och vad skulle i så fall vara en nyhet? Skriv en sådan händelse.

Ta en tidning och läs en artikel. I vilken värld skulle den händelsen artikeln handlar om få helt andra konsekvenser än den får i den här världen? Vad skulle ske? Skriv en scen där det händer.

Ta en tidning. Vilken händelse borde nämnas där, tycker du, men nämns inte? Skriv en scen som visar den händelsen.


Övning 13: L'espirit d'escalier 

Om du inte redan läst avsnittet som förklarar det franska uttrycket i den här rubriken, så gå tillbaka och gör det. Tänk sedan på en situation där du önskar att du skulle ha sagt eller gjort något annorlunda. Skriv en kort scen med scenanvisningar och dialog där du prövar vad som kunde ha hänt.

Eller tänk på en situation där du önskar att någon annan skulle ha sagt eller gjort något annorlunda. Skriv en kort scen där du prövar vad som då skulle ha hänt.

Eller varför inte ännu hellre: Tänk på en situation som aldrig har hänt men som du önskar skulle hända. Det kan handla om dig men lika bra om någon helt annan. Skriv den scenen, skriv den världen.

Eller slutligen: Tänk på en situation du aldrig någonsin vill ska inträffa. Skriv några rader på en situation när det är mycket nära att hända. Vad hindrar det? Hur hindras det? Vem hindrar det? Och varför?


Övning 14: Någon som du, nästan 

Välj ut tio saker som beskriver dig. Om du vill kan du använda exempel ur listan nedan. Om andra saker känns mer relevanta så väljer du dem istället.

Din ålder och ditt kön. Längd, frisyr, ögonfärg ...

Vilka består din familj av? Vilka är dina vänner?

Var bor du och var går du i skolan? Hur är dina betyg?

Vad gör du på fritiden?

Vad drömmer du om och vad är du rädd för?

Vad hoppas du på?

Vad minns du om du verkligen tänker efter?

Vad gör du oftast när du tar upp din telefon eller öppnar din dator?

Vad ser du på tv?

Vad tror du om framtiden?

Vem umgås du med mot din vilja?

Vad har du för kläder?

Välj ut tio saker som beskriver dig och skriv ner dem kortfattat. Byt sedan ut ett av svaren mot ett påhittat svar som inte alls är vad du skulle ha svarat. Titta nu på din lista igen. Framför dig har du en rollfigur. Rollen är precis som du men har kanske en annan familj, eller en annan dröm eller hemlighet.

Gör nu det där påhittade svaret till det absolut viktigaste i rollens liv.

Kom ihåg att också något som inte verkar vara så viktigt kan ha stor betydelse i ett visst sammanhang. Vad skulle sagan om Askungen ha varit om någon av hennes elaka styvsystrar haft ett nummer mindre i skostorlek?

Nu har du alltså en rollfigur framför dig och du vet vad som är viktigt i hens värld. Skriv en halv sida om hur rollfigurens dag börjar. Skriv i scenanvisningar om det passar bäst eller låt rollen berätta eller skriv dialog om där finns någon annan närvarande.


En sista övning: I pariserhjulet 

I kapitlet om förändring så använde vi ordet vändpunkt. Ordet antyder att en förändring sker i ett visst ögonblick. Sådana är också vissa förändringar. Andra är mer glidande. Vissa är båda delar - de är glidande men har vissa viktiga punkter. Lite som vatten i en kastrull på spisen. Det hettas upp en grad i taget, men vid 100 grader sker något häftigt - vattnet omvandlas till ånga.*

* Också skrivandet består av långsamma och hastiga faser. Du sitter och tragglar och inget verkar hända. Det tar en timme att sätta två ord efter de fyra du med mycket möda skrev igår. Andra tillfällen rusar meningarna iväg. Och du rusar själv, och hjärtat. Du är självlysande. Båda faserna finns och det är som det är. Om det inte lossnar, ta en promenad. Ta en till. Misströsta inte. Tänk: du får i alla fall ordentligt med promenader. Skaffa bra skor.

Som dramatiker kan du använda alla sorters förändringar och de har olika för- och nackdelar. De riktigt långa och långsamma förändringarna är svåra eftersom de sällan kan berättas i realistisk tid. Men när de lyckas är de överväldigande: när du sett ett helt liv på scenen framför dig, eller ett århundrade. De korta och plötsliga är svåra eftersom de kräver att de som ser dem känner till mycket om situation på förhand för att förstå vad som händer. Men de kan ruska om en publik som inget annat: när hundra människor eller fler samtidigt drar efter andan, kryper ihop i skam eller bryter ut i ett gemensamt skratt.

Ofta handlar skrivandet om att hitta små förändringar och ögonblick och situationer som alla är exakta och precisa. Små punkter, streck och prickar som när du ser dem på längre avstånd skapar en bild. En linje eller ett landskap beroende på vilken sorts tavla du målar, vilken sorts pjäs du skriver.

Säg att du vill berätta om två vänner som sitter i ett pariserhjul. Att de sitter där en hel kväll och åker runt, runt, runt. Ska du visa hela deras kväll i pariserhjulet eller bara en liten del? Och hur ska du visa den långsamma förändring som sker under kvällen då den ena av vännerna kommer över att den hon är förälskad i har blivit ihop med en annan?

Kanske genom att skriva alla de berättelser hon skriver med sitt finger på hustaken? Som skrivs och försvinner och skrivs på nytt, på nytt och på nytt. I nya versioner och nya varianter. Små världar, skrivna under den knappa minut som pariserhjulet lyfter korgen över staden. En sida, kanske. Inte mer. En sida dramatik.

Skriv en sådan sida.